Merlijn de Jonghe

Fractieassistent

Tijdens mijn studie tropische bosbouw heb ik veel geleerd en gezien over hoeveel invloed bedrijven kunnen hebben op politiek beleid. Vooral in tweede- en derde wereldlanden leidt dit tot ernstige sociale conflicten. Burgers staan vaak machteloos tegenover deze bedrijven. Ook in Nederland wordt er door politici eerder voor de winst van een bedrijf gekozen dan de belangen en het welzijn van de burgers. Ik zie dat GroenLinks zich hard maakt voor de belangen van deze gewone burgers. Hierin speelt de leefomgeving van onze Nederlandse gemeentes een hele belangrijke rol. Moet onze gemeente een bedrijf worden waar we zoveel mogelijk winst maken, ten koste van de kwaliteit van onze leefomgeving?

Ik denk dat we de gemeente Duiven met z’n allen zo kunnen inrichten dat zowel de mensen die hier wonen als het midden en klein bedrijf hier profijt van hebben. Hier zie ik nog veel werk in voor de komende jaren, zeker met de rechtse wind die nu door Nederland waait. Ik zet me hier heel graag voor in bij GroenLinks in Duiven en hoop ook dat mensen zich geroepen voelen met ideeën of ervaringen naar ons toe te komen.